Interviu - Alina Magdau, Director General REVA Simeria

 

”Target-ul nostru este de a ajunge la 80% clienţi externi”
 
Situată în vestul României, într-un oraş cunoscut ca un important nod feroviar, REVA Simeria a fost fondată în 1869, având o bogată tradiţie în repararea materialului rulant. În
anul 1992 se înfiinţează ca societate comercială pe acţiuni cu capital majoritat de stat, iar în anul 2001 societatea se privatizează prin licitaţie publică, acţionarul majoritar fiind SC GRAMPET SA Bucureşti. An după an, deceniu dupa deceniu, generaţie după generaţie, simerienii au devenit tot mai stăpâni pe ceea ce au făcut aici, iar astăzi au ajuns să fie o elită în domeniu. REVA Simeria este liderul detaşat al reparatorilor de vagoane de marfă din ţara noastră. Iar dacă REVA Simeria este la ora actuală un nume de prim rang în industria românească, acest lucru se datorează în bună măsură şi actualului director general Alina Magdau, una dintre cele mai puternice şi entuziaste femei-manager din ţara noastră. Un lider care ştie să îşi motiveze echipa şi în acelaşi timp un interlocutor foarte documentat şi interesant. 
 
MSDI: V-am ruga mai întâi să ne faceţi o scurtă prezentare a carierei dumneavoastră.
 
A.M.: Sunt absolventă a Universităţii “Aurel Vlaicu” din Arad, a Facultăţii de Ştiinţe Economice. Studiile mi le-am definitivat cu un master în management şi finanţe, în timp ce background-ul economic l-am completat cu specializări în domeniul expertizei contabile şi al evaluărilor.  Am debutat în carieră imediat dupa terminarea facultăţii. Prima funcţie ocupată a fost de contabil la sucursala din Arad a primei firme private de asigurări. Ulterior, am o avut şi o scurtă experienţă în domeniul financiar din sectorul public, însă m-am întors repede şi definitiv în sectorul privat. Începând cu anul 2006 m-am alăturat echipei de management din cadrul REVA Simeria, societate specializată în producţia şi reparaţiile de material rulant feroviar, care, la acel moment, avea 715 de angajaţi şi genera o cifră de afaceri de aproximativ 8 milioane euro.
Din poziţia de Director Economic  m-am implicat activ în procesele de planificare, supervizare, coordonare şi conducere a activităţii la nivelul companiei. Întrucât m-am alăturat echipei de la Reva într-o etapă de transformare organizaţională, am preluat responsabilităţi legate de optimizări de procese şi activităţi care s-au bazat pe analize, evaluări, training-uri, instruiri în vederea dezvoltării organizaţiei după standardele de performanţă cerute la nivelul Uniunii Europene.
Am obţinut o experienţă valoroasă şi am putut să contribui în mod decisiv la rezultatele companiei, inclusiv prin procesele şi proiectele pe care le-am implementat, precum  sistemul informatic  de tip  Enterprises Resource Planning, din top trei la nivel mondial. 
În urma rezultatelor obţinute, în anul 2011 am preluat responsabilitatea conducerii companiei fiind numită CEO. Acel moment a dus la modernizarea sistemului managerial, construirea unei echipe puternice şi competitive şi - cel mai important - obţinerea certificării ECM (Entity in Charge of Maintenance), în aprilie 2013, ce ne-a permis extinderea activităţii pe pieţe externe. 
 
MSDI: REVA Simeria este liderul detaşat al reparatorilor de vagoane de marfă din România. Cum aţi caracteriza piaţa de profil şi evoluţia ei în ultimii ani?
 
A.M.: Piaţa reparatorilor de material rulant implică numeroase provocări. Aceste provocări au generat o schimbare de filosofie de afaceri şi au presupus o schimbare de paradigmă prin modul în care Reva Simeria înţelege să se raporteze la oportunităţile de pe piaţă. 
În primul rând, aş dori să explic că în ceea ce priveşte industria în care activez, raportul dintre cerere şi ofertă este oarecum inelastic. Aşa cum este firesc, până la un punct, piaţa reparaţiilor depinde de evoluţiile de pe piaţa transportului efectuat pe calea ferată. Cele două industrii sunt legate în mod simbiotic.
Orice tendinţă de creştere sau scădere este imediat resimţită de către fabricile reparatoare, dar cu un efect de multiplicare mult mai mare, efect ce generează şi o presiune pe măsură. Când activitatea de transport are vârfuri, ne confruntăm cu supra-cerere, aşa cum momentele de declin sunt imediat resimţite şi primim reducerea numărului de reparaţii planificate.  
 Analizând cererea de reparaţii din România, în contextul general al pieţei feroviare de transport, se constată un trend uşor descendent pe piaţa naţională.
Totuşi, prin profesionalismul recunoscut reuşim să atragem cea mai mare parte a cererilor din piaţa internă deoarece rigorile siguranţei feroviare orientează clienţii către reparatorii ce oferă în primul rând calitate. Aici, experienţa şi tradiţia Reva Simeria îşi spun un cuvânt decisiv, ceea ce ne permite să fim, mereu, în avangarda industriei grele româneşti. 
Schimbarea de strategie cu privire la modul în care Reva Simeria se raportează la oportunităţile de pe piaţă a survenit în momentul în care am luat decizia pro-activă de a ne orienta către pieţele europene, mai precis pieţele din Germania, Elveţia şi Franţa.
Decizia strategică pe care managementul Reva Simeria, alături de managementul Grampet Group a luat-o, a fost să orienteze activitatea fabricii pentru a satisface, cu precădere, nevoile marilor clienţi internaţionali europeni. Estimările noastre pe termen mediu şi lung, corelate cu politicile europene sectoriale, iau în calcul un trend uşor ascendent al acestui business, care în general este corelat în mod direct cu evoluţia PIB în regiune. Principalul punct nevralgic rămâne însă lipsa fluxurilor monetare directe în această piaţă ce generează sincope pentru întreg lanţul: de la clienţii finali, la transportatori, reparatori, şi în final la furnizorii noştri. 
 
”Principala provocare a contextului actual este o întrecere
cu noi înşine”
 
MSDI: Care sunt cele mai importante probleme cu care se confruntă REVA Simeria în actualul context socio-economic?
 
A.M.: Ne confruntăm în această perioada cu probleme legate de menţinerea şi extinderea portofoliului de clienţi şi ne luptăm ca aceste probleme să nu afecteze locurile de muncă, în condiţiile în care Reva Simeria este unul dintre cei mai mari angajatori din judeţul Hunedoara. În cadrul REVA noi nu privim situaţiile generate  de mediul economic şi social ca pe nişte ecuaţii ce trebuie rezolvate, ci le percepem ca pe nişte provocări, pe care suntem determinaţi să le gestionăm, şi cărora le facem faţă, devenind şi noi, în acelaşi timp, mai buni.  Punem în centrul preocupărilor noastre nevoile şi solicitările clienţilor noştri, investind resurse importante în servicii de tip “customer care”. Nivelul atins de companie ne pune în poziţia de a fi căutaţi atât de clienţii externi cât şi de cei interni. 
Aceste noi pespective ne pun la încercare capacitatea de a ne moderniza, de a fi foarte buni nu doar tehnic, pentru că avem cei mai buni specialişti, ci şi organizatoric, pentru a veni în întâmpinarea clientului cu soluţii complete, de încredere, care să genereze parteneriate pe termen lung, parteneriate care, la rândul lor,  ne permit conservarea locurilor de muncă existente şi, de ce nu, angajarea de forţă de muncă suplimentară, pe măsură ce comenzile şi parteneriatele se extind.  Aşadar, aş spune ca principala provocare a contextului actual este o întrecere cu noi înşine. Vom deveni tot mai buni.
 
MSDI: Cum a fost evoluţia cifrei de afaceri a REVA Simeria anul trecut faţă de 2012 şi ce aşteptări aveţi pentru acest an?
 
A.M.: Cifra de afaceri înregistrată în anul 2013, de 57,5 milioane lei, este puţin mai mică decât cea din anul precedent, însă punem acest fapt pe seama restructurării gamei de servicii oferite de către Reva Simeria, concentrându-ne pe acele activităţi care maximimează eforturile companiei.  Astfel, s-au pus în balanţă reparaţiile cu volum mare de manoperă în raport cu reparaţiile cu volum mare de înlocuri piese de schimb. Această politică ne-a permis să păstrăm volumul de prestaţii atins în anul 2011, dar cu o structură mult eficientizată. Această strategie urmează să fie confirmată de rezultatele acestui an, pe care le estimăm superioare faţă de anul precedent. 
 
”Ne este tot mai greu să găsim personal calificat şi prin urmare am ales varianta de lungă durată, a construirii unei şcoli interne de specialişti reparatori pentru toate nivelurile din organizaţie”
 
MSDI: REVA Simeria este singura companie românească autorizată de organismele europene care oferă servicii de profil feroviar (revizii şi reparaţii vagoane şi subansamble, modernizări şi construcţii), conform normelor germane VPI DB Schenker şi a celor franceze SNCF. Cât s-a investit pentru a ajunge la aceste standarde de înalt nivel? Cât de mult a contat pregătirea forţei de muncă în acest sens?
 
A.M.: Pe lângă certificările SNCF şi VPI, REVA a dobândit în anul precedent certificarea ECM (Entity in Charge of Maintenance),  emisă de firma elveţiană Sconrail, care este o condiţie sine qua non pentru a activa pe piaţa europeană.
Investiţiile în pregătirea resursei umane şi modernizările echipamentelor au fost cheia acestui succes, care a atras principalii deţinători de vagoane din Europa de Vest. Reva a trecut cu brio toate procesele de audit de calitate la standarde europene. Toate acestea au fost rezultatul programului de investiţii demarat de către acţionarii Grampet Group, investiţii care au atins cifra de aproximativ 10 milioane de euro în ultimii 10 ani. Reinvestim cea mai mare parte din profiturile companiei ca parte a viziunii noastre strategice, considerând că  modernizarea companiei este cheia de dezvoltare pe termen lung.  
Cel mai important aspect se referă însă la transformarea  competenţelor, mentalităţii şi a vitezei de reacţie a angajaţilor. Proiectele noastre de înnoire se desfăşoară în paralel cu proiecte de prefecţionare a resurselor umane prin construirea unei organizaţii flexibile. Noi valorificăm brandul Reva Simeria pentru că ne ancorăm într-o tradiţie aşa cum foarte puţine companii din România se pot lăuda. Suntem puternici prin oamenii noştri. Dacă modernizarea unei linii de reparaţii durează un interval de timp prestabilit, educarea, specializarea şi creşterea de oameni talentaţi durează ani de zile, nu poate fi amânată şi este continuă. Acest aspect se poate adăuga la situaţiile pe care încercăm să le gestionăm cu succes: faptul că ne este tot mai greu să găsim personal calificat şi prin urmare am ales varianta de lungă durată, a construirii unei şcoli interne de specialişti reparatori pentru toate nivelurile din organizaţie. 
 
MSDI: Care sunt cei mai importanţi clienţi ai REVA Simeria la ora actuală?
 
A.M.: Pentru că la începutul acestui dialog vă vorbeam despre conceptul de customer care, noi tratăm toţi clienţii ca şi cum fiecare dintre ei ar fi cel mai important client, indiferent de volumul de business pe care îl aduce.  
Printre cei mai semnificativi clienţi din portofoliul nostru, îi putem enumera cu mândrie pe partenerii noştri din Franţa: ERMEWA SA, CTC SA, EVS SA, SAINT GOBAIN GLASS LOGISTICS sau din Germania: TRANSWAGGON GmbH. 
Dintre clienţii locali un loc important îl ocupă primii doi operatori de transport de marfă ce acoperă, împreună, peste 85% din piaţa operatorilor feroviari de transport de marfă din Romania, şi anume Grup Feroviar Român şi CFR Marfă. Dar avem relaţii foarte bune şi cu deţinători mai mici de parcuri de vagoane precum Oltchim, Astaldi, Rompack sau Holcim.
 
MSDI: Cum a evoluat colaborarea cu beneficiarii externi în ultimii ani? 
 
A.M.: Dacă în trecut Reva nu deservea decât piaţa internă, astăzi vă pot spune ca target-ul nostru este de a ajunge la 80% clienţi externi. Am învăţat să ne vindem serviciile mai bine, să ne punem în lumină avantajele, să fim mai vizibili la nivel regional şi mai activi în cercurile relevante, iar rezultatele încep să se vadă. 
Suntem într-o relaţie de colaboare foarte bună cu partenerii noştri străini, ne adaptăm din ce în ce mai mult solicitărilor acestora şi bineînţeles că toate aceste eforturi consolidate ne întăresc, de la o zi la alta, poziţia faţă de marii clienţi europeni.
 
MSDI: Câte vagoane se repară pe lună în atelierele de la REVA Simeria? 
 
A.M.: Aproximativ 200 de vagoane trec prin mâinile muncitorilor noştri, însă acesta reprezintă doar o medie brută, pentru că lunar de numarul de vagoane reparate diferă în primul rând în funcţie de complexitatea lucrărilor executate. Ce vă pot spune este că fabrica are un potenţial mult mai mare.
 
MSDI: Punctual, care sunt etapele de reparaţie ale unui vagon şi cât durează ele?
 
A.M.: Reparaţia  unui vagon este un proces complex de planificare ce debutează cu fluxul de revizie şi se încheie cu activitatea de  reparaţie a subansamblelor.
 Pentru a vă face o imagine cât mai elocventă asupra acestui proces complex putem clasifica în flux tehnologic activităţile după cum urmează:
 
1. Revizia şi repararea aparatului de rulare şi a boghiu-rilor;
2. Revizia şi repararea şasiului;
3. Revizia şi repararea aparatelor de tracţiune, ciocnire şi legare;
4. Revizia şi repararea instalaţiei de frână;
5. Revizia şi repararea cutiei/recipientului/platformei va-gonului.
 
Timpul de reparaţie al unui vagon de marfă este diferit în funcţie de tipul reparaţiei sau al reviziei şi de tipul vagonului, putând varia între 5-7 sau chiar 10 zile pentru situaţiile mai complexe.
 
 “Alocăm aproximativ 10% din volumul de muncă către fabricarea şi recondiţionarea pieselor  de schimb material rulant de cale ferată, o categorie ce ocupă un procent din ce în ce mare în cifra de afaceri”
 
MSDI: Ce procent ocupă în activitatea REVA Simeria fabricarea şi recondiţionarea pieselor de schimb material rulant de cale ferată?
 
A.M.: În acest moment alocăm aproximativ 10% din volumul de muncă către această activitate. Este o categorie ce ocupă un procent din ce în ce mare în cifra de afaceri. 
Putem face acest lucru tocmai pentru că avem cei mai buni specialişti. Şi ajungem din nou la importanţa competenţelor resurselor umane. Ne lăudăm cu proiecte care au depăşit aşteptările chiar şi ale unora dintre cei mai exigenţi clienţi. Eu am mare încredere în echipa mea, iar ei simt acest lucru şi atunci apar rezultatele.
 
MSDI: Ce investiţii aveţi prognozate pentru toamna  acestui an?
 
A.M.: Tocmai a fost finalizată investiţia în staţia de spălare a  vagoanelor cisternă la interior şi exterior, o investiţie mare ce a fost gândită în vederea diversificării serviciilor oferite beneficiarilor noştri. 
De asemenea au început lucrările de infrastructură pentru montarea unui transbordor de suprafaţă în vederea eficientizării fluxului de producţie, a reducerii cheltuielilor cu manevra, un proiect dezvoltat de departamentul R&D al Reva.
 
MSDI: Cum decurge o zi normală de lucru pentru directorul general al REVA Simeria?
A.M.: Zilele le încep întotdeauna cu o discuţie a priorităţilor într-o întâlnire extinsă cu echipa, evaluând lucrul efectiv pe proiectele de producţie, apoi analizăm stadiul  proiectelor de dezvoltare, strategice şi pentru departamentele noastre suport. 
Analiza o efectuez zilnic, mergând în halele de producţie unde privesc, ascult, stau de vorbă şi încerc să asamblez puzzle-ul din şedinţele tehnice.
 
MSDI: Mai există în agenda dumneavoastră noţiunea de timp liber? Care sunt pasiunile dumneavoastră extraprofesionale? 
 
A.M.: Săptămânal îmi “aloc” timp liber, adică acel timp neplanificat din agendă. Pe acesta îl folosesc “cu mine” şi “pentru mine”. În general este un timp în care mă păstrez activă şi în care “îmi  ascut fierăstrăul”.  
Ce înseamnă asta? Un pic de sport şi un pic de dezvoltare personală. Numai aşa pot gestiona situaţiile ce apar, pot inspira oamenii din jurul meu, putând oferi energie şi încredere. 

www.revasimeria.ro

 
Sponsori şi Parteneri
Târguri şi expoziţii
Copyright © 2010 IMPACT IN SOCIETATE, Pitesti, Arges. Toate drepturile rezervate.     Web Design:WeDoWeb